Am folosit acest titlu, inspirat fiind de scurt-metrajul prezentat joi, în Salonul Medieval al Casei de Cultură „Traian Demetrescu” din Craiova, în cadrul lunarei manifestări de live poetry. „Bon Voyage”, realizat de tânăra Andrada Băleanu, liceeană în clasa a X-a la Colegiul Naţional „Fraţii Buzeşti”, a obţinut premiul III la concursul „Dis-moi dix mots… que tu accueilles” şi este o pledoarie pentru opţiunea de păstrare a personalităţii individuale în faţa tentaţiilor unui adult în devenire, dacă am înţeles eu bine din imagini şi coloana sonoră realizată în franceză. Ştiu, spun ce cred, aşa că cei care se aşteaptă la un referat obiectiv al manifestării la care mă refer vor avea o dezamăgire cruntă şi îi sfătuiesc de pe acum să renunţe la a lectura mai departe. Pe acest blog nu notez decât impresii literar-vizuale personale, chiar dacă sunt sărace în documentare sau eronate ca punct de vedere. Nu este un demers jurnalistic, aşa cum mă apostrofa un fost moderator de manifestări similare, nemulţumit că nu fusese scos în evidenţă cum şi-ar fi dorit.
Aşadar, revenind à nos moutons, „De la Cetatea Băniei la Cetatea Poeziei” i-a avut ca invitaţi pe „bătrânul” Mihai Măceş şi pe „juna” Eleanor Mircea.
Pe Mihai Măceş îl ştiu de cel puţin 35 de ani şi dacă activitatea de ziarist i-o cunosc destul de bine, ba chiar pot spune că am avut cândva o colaborare eşuată la o publicaţie economică („Oltenia Business Magazine”), pe cea de poet i-o ştiu doar din… auzite. N-a catadicsit să-mi ofere spre lectură poeziile sale nici când, acum vreo 20 de ani, mi-a comandat telefonic o copertă pentru un volum. Făcea parte din acei autori care consideră că ilustratorul unei coperte nu ar trebui să ştie ce se publică înăuntru. Drept pentru care i-am executat, în acuarele, o ilustraţie abstractă, o fluiditate policromă într-un context titlu/autor realizat cu rugăminţi şi insistenţe la o calculatoristă ce lucra pe unul din puţinele PC-uri existente la acea vreme. Rezultatul? Reproduc aproximativ reacţia autorului, după ce m-a primit în biroul său de director regional al Rodipet: „Eu nu înţeleg nimic din coperta asta. Ilutraţia mi se pare o scurgere căcănie, cu alte cuvinte, pardon de expresie, un căcat!” Şi punct. Sper că am relatat episodul aşa cum s-a desfăşurat el, anecdotic, fără resentimente. Ceea ce nu-l împiedică pe Mihai să fie/rămână un bun poet, aşa cum m-am convins răsfoindu-i un volum pe care l-a dăruit unui coleg de serviciu. Volumul se numeşte „Adamice” (Ed. Autograf MJM, 2014) şi m-a impresionat prin ingeniozitatea haiku-urilor. Mai jos am reprodus un grupaj din versurile mai vechi ale sale, în care răzbate tenta autobiografică, a cărei pledoarie poetul a făcut-o la manifestare.
Mihai Măceş
Romantic, într-un veac barbar
– alte poeme ale visării –
***
…şi veniră apele că acoperiră biserica
veche cu turle cu tot
negură adâncă-n văzduh
între pământ şi cer nimic de cules
nimic de trăit
ce să mai stai când de stat nu mai e
îşi luară inima-n dinţi puţina agoniseală
şi trecură dealul dincolo unde liniştea
se-ntinde cât vezi cu ochii…
***
…cu timpul s-aşezară mai mulţi
în valea pârâului
fericiţi că cişmelele,
care nu-ngheţau nu secau
n-aveau
apa sălcie ca dincolo lângă râul cel mare
dar el venise primul
îşi luase femeia
şi copilul şi oile şi câinele
şi se-mpământenise aci
la poalele dinspre miazănoapte
ale dealului…
***
…nu mai venise de mult în valea pârâului
de când se mutase mai sus
în deal
îl miră tăcerea-n care crescuseră toate
rupse o creangă din salcia despletită
care se desfăta deasupra apei
lângă mal mătasea broaştei îşi unduia
verdele crud atinse cu nuiaua
umbra abia văzută a unui ghelc
de pe fundul nisipos al pârâului
şi oglinda se sparse împrăştiind
mănunchiul de raze dar tot în linişte rămase
şi tot în linişte plecă înspre casă
băiatul şi femeia îl aşteptau curioşi
de-această plecare/venire puseră masa
şi se priviră…
***
…aţâţară o ţâră focul
cât sâ vadâ-mprejur şi să se vadă
unul pe altul
în faţa casei dintre pomii
înfloriţi
care îşi scuturau culoarea
peste-ncruntarea pământului…
***
…luna e la locul ei
se priveşte-n oglinda pârâului
stelele în afară de cele cazute
dincolo de deal în apa cea mare
sunt la locul lor
se uită una la alta
cocoşii
cântă-n jilăveala nopţii
bărbatul şi femeia că al mic adormise
toropit de jarul din vatră
întorc pe dos tăcerea din spatele
cuvintelor
păstrate pentru rugăciunea de fiecare zi…
Despre Eleanor Mircea, căreia Mihai Măceş insista să-i spună Flaminia Mircea (probabil ghidându-se după semnătura de pe teza ei de doctorat) deoarece i s-a părut iniţial că Eleanor este nume bărbătesc, nu pot spune decât că sunt nişte ani de când nu am mai văzut-o, îmi amintesc de un timp în care strălucea, ca prezenţă şi activitate literară, în urbea noastră mică. Apoi a dispărut dintr-odată, lăsând cale liberă imaginaţiei fiecăruia – poate a fugit din ţară, poate s-a măritat de vreo 4-5 ori, a dat tunuri financiare, a pierdut tot, s-a convertit la islamism, new-age sau budism, a devenit şaman, a câştigat la loto, a făcut o călătorie în jurul lumii, a plecat într-o altă dimensiune, a fost înghiţită de un inefabil romantism. Aud acum, puţin dezamăgit raportat la amploarea imaginaţiei mele, că este profesoară de limba engleză la Colegiul Naţional Economic „Gheorghe Chiţu” şi că, în ultimul număr din „Mozaicul” a demarat o proză în serial, niţel cam morbidă. Eu o ştiam ca bună poetă şi lectura poemelor sale din cadrul manifestării mi-au confirmat vechea impresie. Evident, când o femeie şi frumoasă şi talentată citeşte, forţele naturii, invidioase, fac totul ca s-o saboteze. În ciuda zgomotelor de scaune hârşâite la nivelul de sus, în ciuda luminii coborâte în bernă în zona poeţilor, special parcă să nu pot face eu decât fotografii mişcate, în ciuda foşgăielii şi tribulaţiilor lui Măceş, în ciuda prezenţei scăzute a auditoriului, Eleanor (Flaminia) Mircea a strălucit din nou. Grupajul liric ce urmează este dovada că strângerea lor într-un volum este imperios necesară.
Eleanor Mircea
Sonet
Sunt portocal născut în stâncă
În coapsa mării înfrunzite
De trei viori cu miere-adâncă
Înnobilat, de trei iubite
Întunecate voci, zeiţe,
străvechi adăpostite-n noapte
îmi umplu sevele de cânturi
îmi tălmăcesc dorinţe coapte
În glezna pârguită-n rouă
cu solz de sare înstrunită
tresar furtuni-suită nouă
spre cuibul razei arcuită
Meduzele-au venit să pască
nisip pe plaja îngerească.
Replică
Să-mi crească unghiile şi mai tare
mi-e moartea ură născătoare
de prunci nemaiveniţi
cu pântec ars
ce scuipă ochi şi dinţi
şi bocet fără glas
Să-mi crească sângele cu spini de fiară
Eu sunt
Regina fără ţară
fugită
din sevele cuminţi
ce-a sugrumat lumina în carnea ei amară.
Biografie
În camera ta
eu goală trufaşă
eu cuibul
sub pleoapele tale lipindu-l
Pe tărâmul solzos
de reptile colindasem ziua întreagă
rânjeau printre ceşti de cafea
perucile regelui mort
în bibliotecă Olganebuna citea
pe coapse brăţări şerpuind
Ca un motan
geamantanul dormea
torcând pisiceşte la gleznă
vechile ceşti aveau zaţul de zvasticăstea
şi ruptul inel de logodnă
Searbăd ecou
val după val urechea-mi vibra
de cântece sparte
Dar nu mai ştiu
ce visam
în camera ta…
Blesteme
…să bei din cornul şarpelui venine
ieşitule din tine
pustie, văgăuna ţi se-nchine
lătrându-ţi rugăciune
arsă
Cu pulberea să te-nsoţeşti
întoarsă
nemaivenitule acasă
Te muşc cu ghearele de coastă
să-ţi fie ceaţa râncedă nevastă
Te spintece căutările de mine
să mi te-ascunzi în pântec
de ruşine
Dragoste într-un lift
Timpul înghiţea secundele ca bătăile inimii
gata să explodeze
Am fi putut apăsa
butonul
să rămânem acolo
înlănţuiţi în primul sărut şi cel de pe urmă
Am fi putut salva
lumea ori să o facem să dispară
sau doar să îngheţe
încremenită în still mode
Dar nici un buton n-a fost apăsat
Filmul
s-a derulat mai departe
ne-am spus noapte bună
ca doi buni prieteni
…şi rewind
suntem iarăşi în lift
ca prin minune
iar buzele noastre amare s-au lipit
atât de strâns una de alta
în faţa camerelor
acum toată lumea ştie
şi noi vrem
Ich will ca în Rammstein
da, noi facem dragoste
în lift
sub privirile voastre
,bătârne”, vorba tatălui meu,vom fi prieteni până la adânci ,,bătrâneţi” deşi, nu vezi, noi (tu sigur) tot tineri am rămas, chiar dacă au trecut ceva ani (când ai scris câţi m-am îngrozit). coperta făcută de tine o mai am şi acum dar ,,vorbele” de zici că le-am spus nu sunt ale mele că eu nu pot vorbi aşa (tu ştii bine asta). înjur, uneori, ,,frumos” dar nu vorbesc niciodată urât, trebuie să recunoşti. n-am folosit atunci coperta ta pentru că mi s-a părut un brâncuşi invers (impudic). îţi mulţumesc pentru vorbe şi amintiri (frumoase)şi sper că nu le-ai scris doar ca să faci un prieten vechi să se simtă bine…ne-om vedea zilele astea la o bere, ca mai demult, şi, fiindcă berea o va da victor (martin) eu aduc toate cărţile pe care nu ţi le-am adus la timpul lor. promit.
N-am suspectat nicio clipă că te va supăra acest episod pe care eu îl socotesc anecdotic şi mă amuză de câte ori îmi amintesc de el. Evident că o prietenie atât de veche nu poate fi distrusă de o întâmplare umoristică atâta vreme cât “nu-i de boală”, ca s-o citez şi eu pe bunica, iar faptul că n-am intrat în posesia volumelor tale este motivată şi de faptul că n-am putut răspunde, din motive obiective, invitaţiilor tale la lansările de carrte. Ne-om vedea şi la o bere, care e întotdeauna “booonă, fiindcă-i craioveană”, ca să citez un alt prieten (Valentin Iordache).